LUCIA DOUWES DEKKER
“Ik besta uit twee personen, een zakelijke en een creatieve. Schrijven is voor mij een creatieve uitlaatklep en een tegenhanger van de zakenwereld waar ik mij overdag in beweeg”
ZAKENVROUW IN DE HARDE WERELD VAN ONROEREND GOED
“DE WERELD VAN STEDELIJKE PROJECTONTWIKKELING WAARIN ZIJ ALS EEN VAN DE WEINIGE VROUWEN OPEREERT IS COMPLEX”
Lucia is onder meer eigenaar van Exploitatiemaatschappij Groot-Ammers (EMGA B.V.) Een familiebedrijf sinds 1984 dat zich richt op het exploiteren van onroerend goed en de herontwikkeling van historische vastgoedprojecten. Daarmee is zij als een van de weinige vrouwelijk ondernemer in de harde vooral mannelijke wereld van onroerend goed een bekende verschijning. Een van de projecten dat thans ontwikkeld wordt, na bijna twintig planning- en onderhandelingsjaren, is het bekende oude Dikkers fabrieksterrein in Hengelo. Vroeger werd hier materiaal voor de Stork machines gefabriceerd. Van oudsher is dit een gebied vol bedrijvigheid en Lucia wil die sfeer van toen behouden en een nieuw woonleven in blazen. “Dat verdient deze unieke plek wat eer doet aan het industriële Hollandse verleden van een oud fabrieksterrein.” De internationaal bekende stedenbouwkundige en architect Shyam Khandekar is betrokken bij deze unieke woonlocatie. Het traject neemt in totaal zo’n tien jaar in beslag.
Na tien jaar schrijverschap is het bijzonder dat haar eerder verschenen roman De ijzeren dame (de titel staat symbool voor het oude gebouw) nu werkelijkheid wordt. In dit boek beschreef zij acht jaar geleden al over hoe een industrieel erfgoed verbouwd zou worden tot een ideale woon- en werkplek voor duizenden mensen.
“Ik ben een autistische netwerker, ik werk in een klein kringetje mensen met wie ik zaken doe. Als die zeggen dat het goed bij onze filosofie past, dan weet ik dat het klopt,” zei zij in eerder interview over haar ondernemerschap. (bron Jan Medendorp – TwenteVisie 2006)
Korte biografie van Lucia Douwes Dekker
Opgeroeid in Maleisië
Lucia Silvana Koopmans (26 maart 1957) is tijdens een verlofperiode van haar ouders in Nederland geboren, om daarna met hen weer terug te keren naar Maleisië, waar haar vader werkte bij een internationaal grondstoffenbedrijf. Haar oudere zusje was in Penang geboren en vijf jaar later werd haar jongere broer geboren.
Als klein meisje is zij uiteindelijk een aantal jaren later teruggekeerd naar Nederland. Haar ouders konden moeilijk wennen in het kleine koude land. Door woningnood gedreven nam het gezin intrek in een woonark in Krimpen aan de IJssel.
Aan de slag als ondernemer
Na haar opleiding werkte ze eerst zeven jaar in het bedrijf van haar vader. Op 24-jarige leeftijd vertrok zij als jonge echtgenote van een mijnbouwingenieur naar Peru. Het ondernemersbloed zat in me en kroop uiteindelijk waar het niet gaan kon. Toen zij uit Peru terugkeerde, ondervond zij hetzelfde als wat haar ouders jaren eerder hadden meegemaakt: Nederland was te klein. Na een vakantie in Spanje waarbij zij ontdekte dat de noodstroomvoorziening in dat land zeer gebrekkig was, besloot ze er een bedrijf op te zetten.
Familiebedrijf en familieleed
Toen in 1991 de eerste tekenen van de recessie, die Spanje in 1992 trof, zich aandienden, keerde zij terug naar Nederland om het onroerendgoedbedrijf van de familie uit het slop te trekken. Een taak waarvoor zij drie jaar had uitgetrokken. Maar toen overleed plotseling in 2002 op 46-jarige leeftijd haar oudste zus. Haar dood deed Lucia realiseren dat de tijd ongenadig kan zijn. Tijd om dromen te realiseren moest ze zelf maken. Dat jaar nog begon ze met het raamwerk voor haar eerste roman ‘Onkwetsbare vrouwen’.
Boeken
Het uiteindelijk resultaat van haar keuze om te gaan schrijven, zijn de verschijningen van de romans Onkwetsbare vrouwen, Dans van de kakkerlak ofwel Salsa de cucaracha. In De ijzeren dame geeft zij haar lezers een kijkje in haar eigen ervaringen als projectontwikkelaar in historische panden en woongebieden in Nederland. Aan de hemelpoort speelt zich daarentegen weer grotendeels in New York af. In de zomer van 2016 verscheen haar vijfde roman met de titel Ann Sophia, noblesse oblige. Een groot deel van dit verhaal speelt zich af op een luxe privéjacht en her en der in de mooiste plaatsen van en aan de Middellandse Zee. In alle boeken zit wel een stukje van haar leven verwerkt en Lucia tracht altijd een maatschappelijk thema centraal te stellen. Over haar schrijfstijl wordt gezegd: ‘Met een geheel eigen stijl weet Lucia haar lezers steeds weer te boeien.’
Lucia Douwes Dekker – Koopmans (1957) eerste roman Onkwetsbare vrouwen verscheen in 2010, daarna volgden de romans De dans van de kakkerlak, De ijzeren dame, Aan de hemelpoort en Ann Sophia, noblesse oblige:over de essentie van het vinden van geluk. In de zomer van 2020 verschijnt haar nieuwste roman: De terugkeer van Julia Caglieri, dat zich afspeelt in Valencia.
Lucia heeft zelf een voorliefde voor de romantische Engelse schrijftradities. En haar trouwe lezers waarderen haar beeldend geschreven romans. Door recensenten wordt Lucia geroemd om haar fijne en zorgvuldige schrijfstijl en rake typeringen van hoofdpersonages. Haar eerder verschenen romans De ijzeren dame en Aan de hemelpoort behaalden de longlist van de voormalige AKO Literatuurprijzen in 2012 en 2014.
Zij trouwde een ´Douwes Dekker´. De broer van de overgrootvader van haar man Alex was Eduard Douwes Dekker, die onder pseudoniem van Multatuli Max Havelaar schreef. De druk om kwalitatief goed te schrijven ervaart zij, zelfs nog na tien jaar als groot en net zoals hij verwerkt Lucia in haar romans gelaagd een maatschappelijk thema. Zoals in haar roman Onkwetsbare vrouwen waar de hoofdpersonages gebaseerd zijn op drie van acht vrouwelijke archetypes en in de roman Ann Sophia, noblesse oblige over de essentie van het vinden van geluk. Lucia omschrijft zich als een ‘schoongewassen kluizenaar’. Het liefst verblijft zij met haar man en inmiddels uitwonende dochter en de twee Jack Russell terriërs in hun huis Beatus ille, qui procul hominibus in Gelderland.
Ze is een van Nederlands meest geliefde romanschrijvers. Haar romans staan regelmatig in de top 10 meest uitgeleende boeken van Nederlandse bibliotheken en bijzonder zeldzaam is het feit dat zowel vrouwen als evenredig veel mannen haar boeken in de afgelopen tien jaar lazen en lezen.
De laatste twee maanden van 2020 staan in het teken van het tienjarig schrijverschap van Lucia: zes weken aandacht voor haar zes geschreven romans in tien jaar.